Oplever du også at der ingen lyd er under opkald i din iPhone 7 eller 7 Plus, ligesom modtageren heller ikke kan høre dig? Så kan vi fortælle dig, at du ikke er den eneste som oplever netop denne fejl. Herunder kan du læse mere om fejlen, hvorfor den opstår og om det er noget der kan repareres.
Optagelse mislykkedes – Ingen enheder til lyd fundet
Netop denne fejlmeddelse er nok den hyppigste på iPhone 7 og iPhone 7 Plus. Fejlen skyldes at selve lyd-chippen (Audio IC) på bundkortet ikke længere virker. Dermed vil du oftest opleve følgende fejl:
- Opkaldsmodtager kan ikke høre dig
- Du kan ikke høre opkaldsmodtager
- Det er ikke muligt at optage memoer
- Højtaler-ikonet ved opkald er inaktivt
- Siri kan ikke høre dig
- Din iPhone er meget lang tid om at starte op!
Helt grundlæggende ligger fejlen i konstruktionen af bundkortet, hvilket vi også har oplevet på tidligere modeller, såsom iPhone 6 og 6 Plus hvor touch-chippen (Touch IC) stopper med at virke og forårsager at skærmen ikke tager imod input.
I dette tilfælde med iPhone 7 og 7 Plus opstår fejlen ved at chippen mister forbindelse til bundkortet, hvilket der er en ret god forklaring på. Selvom rammen som udgangspunkt virker ret stærk, så opstår der stadig et vis flex i konstruktionen. Dette sker helt naturligt når man har telefonen i lommen, tager den ind og ud af et stramt cover eller hvis man taber den.
Idet Apple har valgt at placere chippen i yderkanten af bundkortet, hvor flexet vil være størst, så er det naturligt, at dette med tid vil forårsage at lodningen svækkes. Resultatet af dette er, at chippen mister sin forbindelse og lyden i din iPhone 7 eller 7 Plus stopper med at virke.
Apple er bekendt med problemet
I et internt dokument fra Apple, som er blev lagt ud til deres Authorized Service Providers i maj 2018, fremgik det at berørte kunder kunne opleve en inaktiv højtaler-knap under opkald. Derudover kunne problemet også komme sig til udtryk ved at kunden ikke kunne høres ved opkald eller FaceTime videokald.
Hvis en berørt iPhone 7 eller 7 Plus ikke længere var dækket af garantien, skrev Apple, at deres Authorized Service Providers muligvis kunne anmode om en garanti-undtagelse for netop dette problem. Apples dokument specificerede dog ikke om reparationen ville blive udført gratis, men efter sigende skulle flere kunder have fået udført reparationen uden beregning.
Apple har nogle måneder senere fjernet den officielle skrivelse, men hvorfor vides ikke. Det er stadig vores opfattelse at problemet er forholdsvis udbredt blandt iPhone 7 og 7 Plus-brugere.
I forhold til en reparation af lyd-chippen er vi desværre ikke i en situation hvor vi kan tilbyde denne type reparation. Det er også uvist om vi nogensinde vil tilbyde denne, da vi ikke er sikre på om hvorvidt en reparation af denne chip vil løse problemet på den lange bane.