Har du fået skiftet skærm på din iPhone 11 eller nyere model, så har du måske bemærket denne meddelelse vise sig på din iPhone “Vigtig besked om skærm. Kan ikke bekræfte, at denne iPhone har en ægte Apple-skærm.”. Men inden du bliver nervøs eller farer ned til den reparatør som har fikset din iPhone, så synes vi, at du skal kende til baggrunden for denne besked.
Hvorfor kommer denne meddelelse på min iPhone?
Spørger man Apple, så er dette en måde at beskytte forbrugeren på mod uautoriserede indgreb i deres enheder. Dette skyldes, at mange reparatører bruger uoriginale reservedele, som kan forringe funktioner i enheden. Det kunne være eksempelvis være:
- Nedsat eller ukorrekt touch-funktion.
- Anderledes farvebalance, nedsat og ujævn lysstyrke.
- True-tone funktion som ikke virker.
- Utilsigtet afladning af batteriet.
I stedet ønsker Apple kun at man benytter Apple, Apple-autoriserede serviceudbydere eller uafhængige reparationsudbydere, der bruger ægte Apple-dele. Hvilket i og for sig jo er fair nok, at en producent ønsker dette.
Problemet opstår dog i det øjeblik, hvor en producent begrænser en forbruger i brugen af sin enhed. En enhed som forbrugeren i øvrigt har betalt mange tusinde kroner for. Men alene “udelukker” forbrugeren fordi denne ikke servicerer sin enhed et sted hvor profitten havner i producentens pengekasse.
Vi kan dog berolige med, at du kun får vist en meddelelse på låst skærm i de første fire dage, du bruger din enhed, og i appen ‘Indstillinger’ i 15 dage. Herefter kan du finde meddelelsen ved at gå til ‘Indstillinger’ -> ‘Generelt’ -> ‘Om’.
Apple ejer din iPhone – du betaler for at bruge den
I relation til skift af skærmen på en iPhone 11 eller nyere model og den førnævnte meddelelse, er det således, at køber du to helt nye iPhone 11, men bytter om på skærmene mellem de to, så burde denne “vigtige” besked vel ikke vise sig. Men gæt engang – det gør den!
Altså bekræfter det vores teori om, at Apple ikke alene viser denne besked for at beskytte forbrugeren, men i langt højere grad om at udnytte sit ejerskab af enheden som en konkurrencefordel i service-sammenhæng. Altså at udelukke værksteder som vores, der ligeledes bruger originale reservedele, men erhverver disse gennem andre kanaler.
Beskeden er altså ikke kun for at fortælle om hvorvidt der er brugt en original skærm til reparationen eller ej, da en original skærm fra en identisk ny enhed dermed ikke ville give en fejlmeddelelse. Men i stedet er det en måde for Apple hvorpå, at de sigt kan opnå eneretten til reparation af sine mange millioner kunders enheder.
Og det stopper ikke her… Historien er nemlig den samme med udskiftning af batteriet i iPhone XS og alle nyere modeller – også her kommer der en fejlmeddelelse. Og senest i iPhone 12 er det registreret, at bagsidekameraet ikke virker hvis det udskiftes. Igen på trods af, at det tages direkte fra en anden helt ny iPhone 12.
Dette efterlader os med et spørgsmål. Ejer man som forbruger efterhånden overhovedet sin iPhone eller betaler man blot mange tusinde kroner for brugsretten, men låses til udelukkende at bruge Apples services til alt hvad der har med sin enhed at gøre?
Vi skifter stadig skærme på alle iPhones – også med originale skærme – men du vil indtil videre se ovenstående besked på din iPhone 11 eller nyere model ved skærmskift.